DEVAM: 4. (Her
Rekatte) Dört Rükû' Vardır Diyenlerin Delilleri
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ
حَدَّثَنَا
أَيُّوبُ عَنْ
أَبِي
قِلَابَةَ
عَنْ
قَبِيصَةَ
الْهِلَالِيِّ
قَالَ
كُسِفَتْ
الشَّمْسُ
عَلَى عَهْدِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَخَرَجَ
فَزِعًا
يَجُرُّ
ثَوْبَهُ
وَأَنَا
مَعَهُ يَوْمَئِذٍ
بِالْمَدِينَةِ
فَصَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
فَأَطَالَ
فِيهِمَا
الْقِيَامَ
ثُمَّ
انْصَرَفَ
وَانْجَلَتْ
فَقَالَ
إِنَّمَا
هَذِهِ
الْآيَاتُ يُخَوِّفُ
اللَّهُ
بِهَا
فَإِذَا
رَأَيْتُمُوهَا
فَصَلُّوا
كَأَحْدَثِ
صَلَاةٍ صَلَّيْتُمُوهَا
مِنْ
الْمَكْتُوبَةِ
Kabîsa el-Hilâlî'den;
demiştir ki: Resulullah (S.A.V.) zamanında güneş tutuldu. Bunun üzerine Hz.
Peygamber (S.A.V.) telaşla ve sür'atle çıktı. O gün ben de Medine'de onunla
beraberdim- iki rekat namaz kıldırıp ikisinde de kıyamı uzattı. Sonra
(namazdan) ayrıldı ve güneş açıldı. Akabinde Efendimiz şöyle buyurdu: "Bunlar
(güneş ve ay tutulmaları) ancak Allah'ın kendileri ile korkuttuğu alâmetlerdir.
Onları gördüğünüz zaman en yeni (son) kıldığınız farz namaz gibi namaz
kılınız."
İzah:
Buhârî, küsûf; Nesaî,
küsûf; Hâkim, el-Müstedrek
Kabîse el-Hilâlî b.
el-Muhârik b. Abdullah,sahabidir. Nebi s.a.v.'e elçi olarak gelmiş ve ondan
hadis rivayet etmiştir. Müslim, Ebû Dâvûd, Tirmizî ve Nesâî mezkur zatın
rivayetlerini eserlerine almışlardır. (Bilgi için bk. ibmı'l-Esir, Üsdü'1-gâbe,
IV, 385-386).
Bu rivayette,
diğerlerinden farklı olarak küsûf namazının kendisinden önceki farz namaz gibi
olacağı bildirilmektedir.Hz. Peygamber'in kıldığı küsûf namazının kuşluk
vaktine rastladığına işaret eden haberler gözönüne alınınca, işaret edilen
farz namaz,
Zahirîler, bu hadisin
mânâsını esas alarak, öğleden evvelki küsûf namazlarının iki, öğleden
sonrakilerin dört rekat, akşamla yatsı arasında ay tutulduğu takdirde üç,
yatsıdan sonra da dört rekat kılınacağını söylemişlerdir.
Bu rivayette Hz.
Peygamber'in güneş tutulunca telaşlandığı bildirilmektedir. Buna sebeb,
ümmetine bir azab geleceği korkusuyla onlara olan şefkati ya da onlara böyle
önemli hâdiseler karşısında korkmalarını öğretmektir.
Seyhan'ın Ebû Musa'dan
yaptıkları rivayette, Hz. Peygamber'in kıyametin kopmasından korktuğu ve
mescide gelip namaza durduğu bildirilmektedir.